Cyber Monday: Πότε είναι και τι πρέπει να προσέξουν οι καταναλωτές - Σύλλογος Μέριμνας Λιμενικού Σώματος

Σύλλογος Μέριμνας Λιμενικού Σώματος

Πολιτιστικός Σύλλογος Μέριμνας Λιμενικού Σώματος Αρ.Μητρώου 5253/19

Σάββατο, 28 Νοεμβρίου 2020

Cyber Monday: Πότε είναι και τι πρέπει να προσέξουν οι καταναλωτές


 Είναι η Δευτέρα μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών (στις ΗΠΑ) και την Μαύρη Παρασκευή (Black Friday), κατά την οποία οι καταναλωτές ενθαρρύνονται να ψωνίζουν μέσω διαδικτύου.

Η Κυβερνο-Δευτέρα (Cyber Monday) είναι εμπορικός όρος με προέλευση τις ΗΠΑ και αναφέρεται στην Δευτέρα μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών (όπου γιορτάζεται στην Αμερική) και την Μαύρη Παρασκευή (Black Friday), κατά την οποία οι καταναλωτές ενθαρρύνονται να κάνουν τις αγορές τους μέσω διαδικτύου (online shopping).


Καθιερώθηκε τη Δευτέρα 28 Νοεμβρίου 2005 και γρήγορα απέκτησε διεθνείς διαστάσεις. Η πατρότητα του όρου ανήκει στην Έλεν Ντέιβις, αντιπρόεδρο της Εθνικής Ομοσπονδίας Εμπορίου των ΗΠΑ.


Η συγκεκριμένη ημέρα επιλέχθηκε σε μια εποχή που το ίντερνετ δεν είχε τις ταχύτητες του σήμερα. Οι αμερικανοί επέστρεφαν στις δουλειές τους ύστερα από το εορταστικό τετραήμερο της Ημέρας των Ευχαριστιών και το ίντερνετ της εργασίας τους ήταν απείρως πιο γρήγορο από αυτό του σπιτιού τους. Έτσι μπορούσαν πιο εύκολα να κάνουν αγορές ονλάιν.


Η πορεία της Κυβερνο-Δευτέρας είναι διαρκώς ανοδική στις ΗΠΑ,σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία. Ο τζίρος των 600 εκ. δολαρίων το 2006 φαντάζει εντυπωσιακά μικρός σε σχέση με τα 10 δισ. δολάρια που ξόδεψαν οι αμερικανοί καταναλωτές το 2018.


Πότε ξεκινάει στην Ελλάδα η… Cyber Week

Από τη Δευτέρα 30 Νοεμβρίου 2020 αναμένεται να ξεκινήσει και αυτή τη χρονιά η εβδομάδα προσφορών με την ονομασία «Cyber Week», κατά τα πρότυπα της αμερικανικής “Cyber Monday”.


Σε ανακοίνωσή της η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας σημειώνει ότι, για υπεύθυνες αγορές, οι καταναλωτές πρέπει να λάβουν υπόψη τους τα εξής:


Να κάνουν έρευνα αγοράς και να ελέγχουν όχι μόνο την τιμή (αρχική και νέα) αλλά και την ποιότητα των προϊόντων. Επίσης να αναζητούν στο διαδίκτυο την τιμή του προϊόντος που πρόκειται να επιλέξουν βάσει κωδικού ή αριθμού μοντέλου, ώστε να είναι βέβαιοι ότι η τιμή που έχουν εντοπίσει είναι η πιο συμφέρουσα.

Πριν την αγορά, να διαβάζουν προσεκτικά όλες τις πληροφορίες που ο νόμος απαιτεί από τους εμπόρους να παρέχουν στο καταναλωτικό κοινό, όπως σαφείς γενικές πληροφορίες για την ταυτότητά του (επωνυμία, γεωγραφική διεύθυνση εγκατάστασης, τυχόν αριθμό εμπορικού μητρώου)

Όταν γίνεται αναφορά στην τιμή ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας, πρέπει να αναφέρεται η συνολική τιμή, στην οποία πρέπει να συμπεριλαμβάνονται ο φόρος και όλα τα πρόσθετα έξοδα.

Ο καταναλωτής μπορεί να ασκήσει το δικαίωμα υπαναχώρησης από την ηλεκτρονική σύμβαση αζημίως μέσα σε προθεσμία 14 ημερολογιακών ημερών και χωρίς να χρειάζεται να αιτιολογήσει την απόφασή του.

Οι ρήτρες και όροι των ηλεκτρονικών συναλλαγών πρέπει να είναι κατά τέτοιο τρόπο διατυπωμένοι ώστε ο καταναλωτής να μπορεί να τους αναγνώσει πριν από τη σύναψη της σύμβασης.

Αν η υποβολή της διαδικτυακής παραγγελίας από τον καταναλωτή απαιτεί την ενεργοποίηση εικονιδίου επιλογής, σε αυτό πρέπει να αναγράφεται με ευκρίνεια ότι η παραγγελία πραγματοποιείται με υποχρέωση πληρωμής

Να οριοθετήσουν τις ανάγκες τους και να προγραμματίσουν με λίστα τις αγορές που πρόκειται να κάνουν, οι οποίες θα συμβαδίζουν με τον προσωπικό ή οικογενειακό τους προϋπολογισμόαποφεύγοντας αλόγιστες δαπάνες

Να ενημερωθούν για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής τους όταν αγοράζουν προϊόντα με δόσεις. Ιδίως για αγορές με πιστωτική κάρτα, να είναι πάντα ενημερωμένοι για τους όρους και τις προϋποθέσεις της συγκεκριμένης αγοράς

Τα προϊόντα πρέπει να φέρουν την συνολική αρχική τιμή και την τιμή προσφοράς (όχι το ποσοστό έκπτωσης). Προσοχή! Στις προσφορές συχνά αναγράφεται ότι δεν γίνονται αλλαγές, γι’ αυτό εάν μετανιώσετε, δεν έχετε τη δυνατότητα αλλαγής

Αν το προϊόν που θα παραδοθεί έχει ελάττωμα, ο αγοραστής έχει δικαίωμα να ζητήσει διόρθωση ή αντικατάσταση χωρίς δική του επιβάρυνση, ή εναλλακτικά δικαίωμα μείωσης του τιμήματος ή υπαναχώρησης.

Καλό θα ήταν να γνωρίζουν όλοι ότι η καταναλωτική φρενίτιδα που με τεχνικές marketing δημιουργούν μεγάλοι παράγοντες του εμπορίου, όπως είναι η CyberWeek, έχει ως αποτέλεσμα την υποσυνείδητη άσκηση ψυχολογικής πίεσης στον καταναλωτή, ο οποίος αισθάνεται ότι “πρέπει” να εκμεταλλευτεί τις προσφορές σπεύδοντας στα μαγαζιά. Αντίδοτο στην διαδεδομένη πρακτική, είναι η αυξημένη καταναλωτική συνείδηση.

Πηγή