Διώρυγα Κορίνθου: Η ιστορία ενός σπουδαίου έργου και μία εκδρομή που θα σας εκπλήξει - Σύλλογος Μέριμνας Λιμενικού Σώματος

Σύλλογος Μέριμνας Λιμενικού Σώματος

Σύλλογος Μέριμνας Λιμενικού Σώματος Αρ.Μητρώου 5253/19

Δευτέρα 3 Ιανουαρίου 2022

Διώρυγα Κορίνθου: Η ιστορία ενός σπουδαίου έργου και μία εκδρομή που θα σας εκπλήξει


 

Μία μίνι βόλτα που θα σας ενθουσιάσει

Μόλις περίπου 80 χλμ. από την Αθήνα, βρίσκεται κατ’ αρχάς, ένα από τα μεγαλύτερα επιτεύγματα της μηχανικής του 19ου αιώνα και ο λόγος φυσικά για τη διώρυγα της Κορίνθου. Είμαστε στην «Άφνειο Κόρινθο» μια από τις πιο σημαντικές πόλεις του αρχαίου κόσμου και στη συνέχεια και της σύγχρονης Ελλάδας.

Η γεωγραφική της θέση έπαιξε φυσικά τεράστια ρόλο για την ανάδειξή της σε νευραλγικό ναυτικό, εμπορικό και πολιτιστικό κέντρο.

Διώρυγα του Ισθμού της Κορίνθου: Διαδραμάτισε σπουδαίο ρόλο για το εμπόριο της Μεσογείου και μέχρι την ολοκλήρωσή της συμπύκνωσε μια προσπάθεια και έμπνευση χιλιάδων ετών αφού ολοκληρώθηκε… 25 αιώνες μετά τη σύλληψη της ιδέας της! Η πρώτη προσπάθεια έγινε στα τέλη του 7ου π. χ αιώνα και συγκεκριμένα το 602 π.χ, τότε που ο τύραννος την Κορίνθου, Περίανδρος αποφάσισε να ενώσει τον Κορινθιακό με τον Σαρωνικό κόλπο. Οι τεχνικοί της εποχής όμως απέτρεψαν τον Περίανδρο γιατί παρατήρησαν διαφορά στάθμης στις δύο πλευρές και πίστευαν πως αυτό θα προκαλούσε ροή του Κορινθιακού μέσα στον Σαρωνικό με άγνωστες συνέπειες.

Ο Περίανδρος δεν το έβαλε κάτω και προσπάθησε να δώσει λύση στο πρόβλημα κατασκευάζοντας τον ονομαστό Δίολκο. Πρόκειται για έναν δρόμο στρωμένο με πλάκες πωρόλιθου και επενδυμένο με ξύλα, από τον οποίο διαβιβάζονταν τα πλοία που ήταν αλειμμένα με λίπος, από το λιμάνι Κεγχρεές στον Σαρωνικό, μέχρι το λιμάνι Λέχαιον στον Κορινθιακό. Τα πλοία φορτωνόταν σε ειδικά οχήματα και σύρονταν δια μέσω ξηράς από τον Δίολκο που είχε πέντε μέτρα πλάτος. Δυόμισι αιώνες αργότερα, η ηγεμονία της Ρώμης έδωσε νέα πνοή στο έργο αλλά όλες οι προσπάθειες -του Ιούλιου Καίσαρα, του Καλιγούλα, αλλά και των αυτοκρατόρων Γάϊος και Αδριανός- απέτυχαν.

Το πιο σημαντικό βήμα για τη Διώρυγα της Κορίνθου έγινε τελικά επί Νέρωνα, το 66 μ.Χ. Τότε, μόνο από την Ιουδαία στάλθηκαν 6.000 Εβραίοι αιχμάλωτοι. Τα έργα σταμάτησαν τότε ξαφνικά λόγω της εξέγερσης στη Ρώμη και της δολοφονίας του Νέρωνα. Ακολούθησαν ο Ηρώδης Αττικός και οι Βυζαντινοί αλλά και οι Ενετοί. Έπρεπε να φτάσουμε στο 1830 και στον πρώτο κυβερνήτη της Ελλάδας, Ιωάννη Καποδίστρια, για να πάρει μπρος οριστικά το μεγαλεπήβολο έργο. Τα εγκαίνια μάλιστα της διώρυγας του Σουέζ το 1869, έκαναν την Ελλάδα να εντείνει τις προσπάθειες της προς όλες τις κατευθύνσεις με την έναρξη των εργασιών να πραγματοποιείται στις 23 Απριλίου του 1882, παρουσία του Βασιλιά Γεωργίου Α’.

Στο τέλος, το σπουδαίο έργο, για την υλοποίησή του οποίου συνεργάστηκαν αρχιτέκτονες και μηχανικοί απ’ όλη την Ευρώπη και χρησιμοποιήθηκαν πρωτότυπα εκρηκτικά μηχανήματα, δυναμίτιδα και άλλες εκρηκτικές ύλες, συνδέθηκε με το πρόσωπο του εκσυγχρονιστή πρωθυπουργού Χαρίλαου Τρικούπη. Η διώρυγα ανοίχθηκε το 1893, συντομεύοντας τον θαλάσσιο δρόμο από τον Πειραιά στην Ιταλία στη μισή απόσταση.

Δίολκος ή Ποσειδώνια

Όπως προαναφέρθηκε, η Δίολκος είναι το τμήμα του λιθόστρωτου αυτού δρόμου που δημιουργήθηκε από τον τύραννο Περίανδρο στην προσπάθεια του να ανοίξει τη διώρυγα της Κορίνθου. Ένα μεγάλο μέρος αυτού του δρόμου αποκάλυψαν οι ανασκαφές του 1960. Ο επισκέπτης μπορεί να τις δει και σήμερα στα δυτικά του σύγχρονου καναλιού. Μάλιστα, διατηρούνται και οι βαθιές αυλακιές πάνω στις οποίες κινούνταν το όχημα που μετέφερε τα πλοία από τον Σαρωνικό προς στον Κορινθιακό κόλπο. Κάποιος μπορεί να σκεφτεί ότι για ένα τόσο σημαντικό ιστορικό σημείο θα έπρεπε η προστασία του να είναι πιο εντατική.

Αρχαιολογικός μουσείο Ισθμίας

Για να το βρείτε, μετά τον Ισθμό, θα στρίψετε αριστερά για Επίδαυρο. Υπάρχει πινακίδα με την ένδειξη «Αρχαιολογικό Μουσείο Ισθμίας». Στο μινιόν μουσείο παρουσιάζονται ευρήματα από τις αρχαιολογικές ανασκαφές στα Ίσθμια και τις Κεγχρεές, το δεύτερο λιμάνι-επίνειο της Αρχαίας Κορίνθου.

Κόρφος

Η επόμενη σας στάση είναι σε αυτόν τον κολπίσκο σαν αγκαλιά (εξ ου και τ’ όνομα Κόρφος). Είναι το αγαπημένο λιμάνι όσων βολτάρουν με φουσκωτά. Θα το βρείτε από τη σχετική πινακίδα στο δρόμο Κορίνθου-Επιδαύρου .

Αρχαία πόλη της Κορίνθου

Απέχει λιγότερο από ένα τέταρτο από την νέα πόλη Μεγάλη η σημασία και αυτής της τοποθεσίας, αφού υπήρξε μια από τις σημαντικότερες πόλεις της αρχαίας Ελλάδας ενώ εδώ έζησε και ο Άγιος Παύλος για δύο χρόνια. Τα ερείπια της πόλης, περιλαμβάνουν την Αγορά και τον καλοδιατηρημένο ναό του Απόλλωνα (χρονολογείται στον 6ο αιώνα π.Χ.), όπως αναφέρει το exploringgreece.

Συνδυάζεται με μια σύντομη επίσκεψη στο χώρο του αρχαίου λιμένα των Κεχριών, όπου αποβιβάστηκε ο Άγιος Παύλος όταν έφτασε στην περιοχή. Οι τολμηροί και οι έχοντες αντοχές μπορούν να δοκιμάσουν με τα πόδια την ανάβαση από τον ελικοειδή δρόμο έως την είσοδο του εντυπωσιακού κάστρου ενετικής αρχιτεκτονικής.

Ακροκόρινθος

Πρόκειται για έναν βράχο ύψους 575 μ., ο οποίος δεσπόζει στην πεδιάδα της Κορίνθου. Στους πρόποδές του ήταν χτισμένη η πόλη της Αρχαίας Κορίνθου και ο βράχος του Ακροκορίνθου, ήταν το κάστρο της πόλης (Ακρόπολη) όπως συνηθιζόταν στην αρχαιότητα.

Η σύγχρονη πόλη της Κορίνθου

Τυπική πλην όμως συμπαθητική ελληνική παραλιακή πόλη. Η παραλία της λέγεται Καλάμια. Τον χειμώνα, δεν χάνει τη ζωντάνια και τον ρυθμό της.

Σε κάθε περίπτωση, η Κόρινθος είναι ευχάριστη να την περπατάς, αφού οι δύο σεισμοί που την έπληξαν, το 1858 και το 1928 δημιούργησαν μια πόλη με καλή ρυμοτομία, μεγάλους δρόμους και πλατείες. Αν θέλετε να πάρετε κάτι από τη διασκέδαση των κατοίκων, καλή ιδέα είναι ο πεζόδρομος της Πυλαρινού Ζωγράφου, εδώ όπου βρίσκονται τα περισσότερα cafe και bar της πόλης. Εξίσου καλές επιλογές είναι και η οδός Αποστόλου Παύλου και η πλατεία Ελευθερίου Βενιζέλου, ακριβώς μπροστά στη (φυσική) μαρίνα της της πόλης.

Πηγή