Ηλεκτρονική μάθηση / Ε-learning
Αφορά στην διαδικασία μάθησης και στην επεξεργασία εκπαιδευτικού υλικού μέσω υπολογιστών. Ο σπουδαστής έχει τη δυνατότητα επιλογής για το πώς θα μελετήσει το εκπαιδευτικό υλικό που του παρέχεται. Ο ρόλος του εκπαιδευτή είναι απαραίτητος και καθοριστικός για την διαδικασία μάθησης. Το υλικό κατάρτισης παρέχεται μέσω της τεχνολογίας των επικοινωνιών. Το πιο βασικό σ’ αυτή την ηλεκτρονική μορφή διαδικασίας μάθησης είναι η on-line σύνδεση ανάμεσα στον σπουδαστή και τον εκπαιδευτή. Εύκολα, λοιπόν, συμπεραίνεται ότι η ηλεκτρονική μορφή μάθησης / e-learning, καταργεί την κλασική μέθοδο μάθησης και την παραδοσιακή αίθουσα διδασκαλίας. Η εκπαίδευση και η κατάρτισητου σπουδαστή, και όχι μόνο, μπορεί να γίνει οπουδήποτε και οποτεδήποτε, κάτι που διευκολύνει την εκπαιδευτική διαδικασία
Μορφές Εργαλεία Χρήστες Ε-learning
Μορφές, διακρίνονται σε:
Σύγχρονη: Η άμεση / σε πραγματικό χρόνο, διδασκαλία, με πλήρη συμμετοχή των εκπαιδευτικών, αλλά και τωνεκπαιδευομένων, με την χρήση πολυμέσων και του διαδικτύου, παρέχει την δυνατότητα στους διδάσκοντες να σχεδιάσουν τις
δικές τους εικονικές αίθουσες διδασκαλίας σε chat rooms, με κοινή χρήση εργαλείων και εφαρμογών. Ασύγχρονη:
Η ετεροχρονισμένη επικοινωνία μεταξύ εκπαιδευτή και εκπαιδευόμενου. Συνηθίζεται να χρησιμοποιούνται forum και κοινοίπίνακες συζητήσεων ή e-mails. Εξασφαλίζει στον εκπαιδευόμενο ένα ευέλικτο ωράριο παρακολουθήσεως των μαθημάτων,επιλέγοντας ο ίδιος τον χρόνο και τον τόπο παρακολουθήσεώς τους. Στον εκπαιδευτικό δίνει τη δυνατότητα προετοιμασίαςκαι αποθήκευσης ή διάθεσης ψηφιακού υλικού, ακόμη και σε άλλο ηλεκτρονικό μέσο / LMS. Το κυριότερο κριτήριο επιλογήςτης μαθησιακής τεχνικής, που πρόκειται να εφαρμοστεί στην ηλεκτρονική μάθηση είναι οι προσδοκώμενοι στόχοι, ώστε ναλειτουργήσει σωστά και αποτελεσματικά το κατάλληλο μοντέλο μάθησης.
Εργαλεία, ταξινομούνται σε συγκεκριμένες ομάδες όπως:
Εργαλεία Διαχείρισης Τάξης / Class Management: Πρόκειται για τη διαχείριση των εκπαιδευομένων, τη δημιουργίαομάδων, τις στατιστικές μαθησιακής εκπαίδευσης, βαθμολογίες και αξιολόγησης μαθητευομένων, δικαιώματα πρόσβασης σεψηφιακό υλικό, αλλά και στο ίδιο το σύστημα ή μέρος αυτού, σύνθεση ρόλων κ.λ.π.
Εργαλεία Διαχείρισης Περιεχομένου / Learning Content Management: Αφορά στη δόμηση, δημιουργία και διανομή του εκπαιδευτικού υλικού. Οργάνωση του χώρου-χρόνου των εργασιών των εκπαιδευομένων, την διαχείριση των αρχείων /εισαγωγή / import, εξαγωγή / export και την παρακολούθησή τους / tracking, backup κ.λ.π.
Εργαλεία Επικοινωνίας / Communication Tools: Εμπεριέχουν λειτουργίες και εφαρμογές για την σύγχρονη και ασύγχρονη επικοινωνία μέσω της ηλεκτρονικής συζήτησης / chat, αλληλογραφίας μέσω e-mails ή πίνακες αναπτύξεως, π.χ. forum, χώρος συζητήσεων στο internet ή σύνθετους χώρους συζητήσεων στο internet με ήχο και εικόνα, ανακοινώσεις, blogs κ.ά.
Εργαλεία Αξιολόγησης /Assessment Tools: Αφορούν στη διαχείριση δραστηριοτήτων αξιολόγησης, πινάκων επιδόσεων, στατιστικών, επίλυση ασκήσεων, αυτοαξιολόγηση, ηλεκτρονικοί φάκελοι εργασιών / e-portofolio, χρονοδιαγράμματα κ.λ.π.
Χρήστες E-Learning στις πλατφόρμες είναι:
Διαχειριστής: Έχει πρόσβαση στην επιλογή των δικαιωμάτων των χρηστών και διαχειρίζεται τους χρήστες και το υλικό των μαθημάτων.
Καθηγητής: Έχει τη δυνατότητα να αναρτά ανακοινώσεις, αξιολογήσεις, εργασίες μαθημάτων και να επικοινωνεί οπουδήποτε και οποτεδήποτε με τους μαθητές του.
Σπουδαστής: Έχει δικαίωμα πρόσβασης στα μαθήματα επιλογής ή προτιμήσεώς του, σύμφωνα με την ειδικότητά του και άμεση επικοινωνία οποιασδήποτε χρονικής στιγμής με τους συμμαθητές του και τους επιβλέποντες καθηγητές.
Σύστημα Διαχείρισης Μάθησης / LMS / Learning Management Systems
Στο σύστημα LMS ο υπολογιστής έχει τη δυνατότητα, ως πολυδύναμο εργαλείο, να προσεγγίζει τη γνώση διεπιστημονικά και δια-θεματικά, πράγμα που ευνοεί την εφαρμογή των εποικοδομητικών αρχών. Χρησιμοποιώντας το κατάλληλο λογισμικό και τις δικτυακές υπηρεσίες και πηγές για διαφορετικούς γνωστικούς τομείς και επίπεδα μέσα στο ίδιο μαθησιακό πλαίσιο μιας σύνθετης δραστηριότητας / αυθεντικό υλικό, αρχεία, εικονικές εκθέσεις, υπερκείμενα, αλλά και λογισμικό γραφείου ή επεξεργασίας ήχων και εικόνων, είναι δυνατών να διδαχτεί σχεδόν κάθε διδακτικό αντικείμενο, αλλάζοντας παράλληλα τους ρόλους των εμπλεκομένων στη διαδικασία της μάθησης. Ένα σύστημα διαχείρισης μάθησης είναι μια εφαρμογή λογισμικού για τη διαχείριση, την τεκμηρίωση, την παρακολούθηση, την αναφορά και την παράδοση εκπαιδευτικών μαθημάτων ή προγραμμάτων κατάρτισης. Βοηθούν τον εκπαιδευτή να παραδώσει υλικό στους εκπαιδευόμενους, να διαχειριστεί δοκιμές και άλλες εργασίες, να παρακολουθή σει την πρόοδο των σπουδαστών και να διαχειριστεί την τήρηση αρχείων. Τα LMS επικεντρώνονται στην ηλεκτρονική παράδοση μάθησης, αλλά υποστηρίζουν μια σειρά χρήσεων, που λειτουργούν ως πλατφόρμα για πλήρως διαδικτυακά μαθήματα, καθώς και διάφορες υβριδικές μορφές, όπως η ανάμικτη μάθηση και οι αναδυόμενες τάξεις. Τα LMS μπορούν να συμπληρωθούν από άλλες τεχνολογίες μάθησης, όπως ένα σύστημα διαχείρισης κατάρτισης για τη διαχείριση της κατάρτισης υπό την καθοδήγηση εκπαιδευτών ή ενός Learning Record Store για την αποθήκευση και την παρακολούθηση των δεδομένων μάθησης συνδυάζουν τη λειτουργικότητα των επικοινωνιών μέσω υπολογιστή, συνδυάζουν τις on‐line μεθόδους παράδοσης διδακτικών υλικών και τα εργαλεία διαχείρισης της μαθησιακής διαδικασίας, παρέχοντας ένα ολοκληρωμένο διαδικτυακό περιβάλλον μάθησης.
Πιο συγκεκριμένα το σύστημα διανέμει και διαχειρίζεται όλες τις μαθησιακές ανάγκες. Είναι αναγκαίο στο σημείο αυτό να διευκρινιστεί ότι η διαχείριση αναφέρεται περισσότερο στην πληροφορία που συντελεί στη μάθηση και όχι σε αυτήν καθεαυτή τη μάθηση. Καθιστά διαθέσιμα τα μαθήματα, κάνει εγγραφές σπουδαστών και προχωρά στην επιβεβαίωση αυτών των εγγραφών, ελέγχει την καταλληλότητα των σπουδαστών, δημιουργεί υπενθυμίσεις για το πρόγραμμα μαθημάτων, καταγράφει την ολοκλήρωση των μαθημάτων, δημιουργεί τεστ, ανακοινώνει την ολοκλήρωση του μαθήματος στο διδάσκοντα και ακολούθως ενημερώνει και το σπουδαστή. Παράγει αναφορές για τον αριθμό των σπουδαστών που έχουν εγγραφεί σε ένα συγκεκριμένο μάθημα, ή συγκεντρώνει τη βαθμολογία απόδοσης των σπουδαστών σε συγκεκριμένα μαθήματα.
Οι βασικές λειτουργίες ενός συστήματος LMS περιλαμβάνουν:
Εγγραφή σπουδαστών
Παρακολούθηση συμμετοχής στο μάθημα
Εξέταση
Διεξαγωγή συζητήσεων
Μεταφορά πληροφορίας σε άλλα συστήματα
Προγραμματισμό μαθημάτων
Το LMS ορίζεται ως ''Λογισμικό'', το οποίο αυτοματοποιεί τη διαχείριση της εκπαίδευσης.
Τα LMS χρησιμοποιούνται συχνά από ρυθμιζόμενες βιομηχανίες π.χ. χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες, για εκπαίδευση συμμόρφωσης. Ορισμένοι πάροχοι LMS περιλαμβάνουν "συστήματα διαχείρισης απόδοσης"CMS , τα οποία περιλαμβάνουν εκτιμήσεις υπαλλήλων, διαχείριση ικανοτήτων, ανάλυση ανισορροπιών δεξιοτήτων, σχεδιασμό διαδοχής και αξιολογήσεις πολλαπλών κριτών π.χ. αναθεωρήσεις. Ορισμένα συστήματα υποστηρίζουν τη μάθηση βασισμένη στις ικανότητες. Αν και υπάρχει μια μεγάλη ποικιλία όρων για ψηφιακά βοηθήματα ή πλατφόρμες εκπαίδευσης, όπως "συστήματα διαχείρισης μαθημάτων", "πλατφόρμες ή συστήματα εικονικής ή διαχειριζόμενης μάθησης" ή "περιβάλλον μάθησης υπολογιστών", ο όρος "σύστημα διαχείρισης μάθησης" έχει γίνει ο επικρατέστερος όρος για προϊόντα που βοηθούν στη διαχείριση ή την παράδοση μέρους ή ολόκληρου μαθήματος.
Σύγχρονες δραστικές πλατφόρμες εκπαίδευσης για τον σχεδιασμό και ανάπτυξη μαθημάτων Μέσω των πλατφορμών ηλεκτρονικής μάθησης / LMS / Learning Management Systems, οι καθηγητές διαδίδουν τις γνώσεις τους ανεξάρτητα από το που βρίσκονται οι σπουδαστές τους.
Ο κλάδος της ηλεκτρονικής μάθησης προχωρά συνεχώς με πρωτοφανή ρυθμό. Βιώνοντας αύξηση 5% στην καθαρή αξία κάθε χρόνο, η αγορά LMS θα φτάσει τα 240 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το τέλος το 2023. Συγκεκριμένα, το 77% των αμερικανικών εταιρειών προτιμούν την ηλεκτρονική μάθηση με τη μία ή την άλλη μορφή, ενισχύοντας την εταιρική ηλεκτρονική μάθηση περισσότερο από 900% από το 2002.
Η σύγχρονη τεχνολογία έχει φέρει επανάσταση στο εύρος της μάθησης και της διαδικτυακής διδασκαλίας. Ως αποτέλεσμα, η μάθηση βρίσκει έδαφος πέραν των τυπικών σχολείων και των ακαδημαϊκών ιδρυμάτων. Οι καθηγητές με τη βοήθεια των πλατφορμών ηλεκτρονικής μάθησης, έχουν τη δυνατότητα να μεταδίδουν τις γνώσεις τους ανεξάρτητα από το πού βρίσκονται οι σπουδαστές τους.
Το λογισμικό ηλεκτρονικής μάθησης προσφέρει έτοιμες λύσεις για τον σχεδιασμό στρατηγικών διαδικτυακών μαθημάτων και επιτρέπει στους εκπαιδευόμενους να τα προμηθεύονται από οπουδήποτε.
Τέτοια δημιουργικά εργαλεία διαθέτουν όλα τα βασικά χαρακτηριστικά για να φιλοξενήσουν έναν εκπαιδευόμενο και έναν εκπαιδευτή στην ίδια πλατφόρμα. Κάποιος μπορεί επίσης να τα ονομάσει Συστήματα Διαχείρισης Περιεχομένου CMS/ Content Management Systems, με βοηθητικά χαρακτηριστικά για τη διευκόλυνση της διαδικτυακής διδασκαλίας και μάθησης.
Ωστόσο, δεν είναι εύκολο να διατηρήσουν οι εκπαιδευόμενοι το ενδιαφέρον τους ενεργό κατά τη διάρκεια μιας μαθησιακής διαδικασίας. Για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο, οι πλατφόρμες ηλεκτρονικής μάθησης πρέπει να συμμορφώνονται με ορισμένες θεμελιώδεις απαιτήσεις για την παροχή ενός εξαιρετικά διαδραστικού περιεχομένου. Πρέπει επίσης να υποστηρίζουν εξυπνότερες εφαρμογές καινοτόμων εννοιών όπως η μικρο-μάθηση / σε ανεξάρτητες ενότητες, για να κάνουν τις πληροφορίες πιο διαδραστικές.
Έχοντας αυτό κατά νου, η ενεργή παρουσία των ακόλουθων ικανοτήτων είναι επιτακτική για μια πλατφόρμα ηλεκτρονικής μάθησης με ικανοποιητικά αποτελέσματα όπως:
Σχεδιασμός των μαθημάτων και των δραστηριοτήτων στην πλατφόρμα με τους σπουδαστές ως σημείο εστίασης.
Χορήγηση του προγράμματος σπουδών και της σύνοψης μαθημάτων για να φανεί η μεγάλη εικόνα.
Δημιουργία διαλέξεων με βίντεο, ήχο και PDF για να ικανοποιηθούν οι απαιτήσεις του μαθήματος.
Δημιουργία φορμών για επίσημες και ανεπίσημες συνομιλίες.
Υποβολή ατομικών και ομαδικών σχολίων σχετικά με τα μαθήματα και τους εκπαιδευτικούς.
Δημιουργία κλίμακας για την κάλυψη των εξελισσόμενων απαιτήσεων της διαδικασίας ηλεκτρονικής μάθησης.
Εργαλεία διαδικτυακών πλατφορμών διδασκαλίας
Elucidat: Είναι ένα εργαλείο δημιουργίας περιεχομένου e-Learning με μεγάλες δυνατότητες με προσαρμοσμένο θέμα, έτοιμα πρότυπα και άλλες βιώσιμες επιλογές συνεργασίας. Εξαλείφοντας τα κύρια μειονεκτήματα ενός λογισμικού, χρησιμοποιεί αξιόπιστα το HTML5 για να κάνει το περιεχόμενο να φορτώνεται ταχύτερα σε υπολογιστές, tablet και smartphone. Είναι ένα ισχυρό εργαλείο για την άμεση έναρξη μιας διαδικτυακής πλατφόρμας μάθησης με διαισθητικές ικανότητες.
Χαρακτηριστικά:
Εργαλεία συνεργασίας / Παρέχει ενσωματωμένες λειτουργίες για την υποβολή σχολίων και την επικοινωνία με άλλα μέλη της πλατφόρμας.
Γρήγορη ανάπτυξη / Χρησιμοποιώντας SCORM, MOOC και Tin Can, μπορούν να δημοσιευθούν γρήγορα τα μαθήματα e- learning ή να εξαχθούν στο υπάρχον σύστημα διαχείρισης μάθησης / LMS. Analytics /
Ενσωματωμένα αναλυτικά στοιχεία για την παρακολούθηση της προόδου των σπουδαστών και για την εικόνα της αποτελεσματικότητας του μαθήματος.
Adobe Captivate: Είναι ένα έξυπνο εργαλείο για το σχεδιασμό πλατφορμών ηλεκτρονικής μάθησης που ανταποκρίνονται σε κινητές συσκευές. Με όλα τα αρχεία που βρίσκονται σε ιδανική τοποθεσία στο cloud, τα μέλη της ομάδας μπορούν να δώσουν σχόλια και να πραγματοποιήσουν αμέσως αλλαγές σε πραγματικό χρόνο. Το Captivate είναι πολύ συχνό όσον αφορά τις επίσημες αναβαθμίσεις και βελτιώσεις. Χαρακτηριστικά:
Adobe Captivate Draft / Παρέχει μια δωρεάν εφαρμογή iPad που επιτρέπει τη μετατροπή storyboard σε διαδραστικά διαδικτυακά μαθήματα. Η εφαρμογή παρέχει πολλές αποκλειστικές δυνατότητες όπως διακλάδωση σεναρίων, διαφάνειες, κουίζ και άλλα εργαλεία πολυμέσων.
Ενσωμάτωση πολυμέσων / Είναι μια σειρά εργαλείων πολυμέσων όπως εγγραφή οθόνης HD, μετάδοση οθόνης και συγχρονισμός ήχου.
Branch-Aware Quizzing / Αυτή η δυνατότητα επιτρέπει στην πλατφόρμα να διεξάγει κουίζ αξιολόγησης μόλις ο σπουδαστής ολοκληρώσει μια ενότητα.
Υποστήριξη γεωγραφικής τοποθεσίας / Χρησιμοποιεί την παρακολούθηση γεωγραφικής τοποθεσίας για να παρέχει εξατομικευμένα μαθήματα και υλικό μαθημάτων ανάλογα με την τοποθεσία του σπουδαστή. Πρόκειται για ένα ιδιαιτέρως χρήσιμο εργαλείο, διότι οι εκπαιδευόμενοι μπορούν να συμμετέχουν στη διαδικασία της μάθησης από οποιοδήποτε σημείο του πλανήτη.
PinLearn: Είναι ένα εργαλείο συγγραφής e-learning με υψηλή επεκτασιμότητα και μεγαλύτερη ευελιξία. Μπορεί να σχεδιάσει έναν αβίαστο τρόπο προς μια έτοιμη για εκκίνηση πλατφόρμα EdTech, χωρίς κωδικοποίηση. Το λογισμικό είναι το πιο κατάλληλο για όλους εκείνους που θέλουν να ξεκινήσουν μια διαδικτυακή πλατφόρμα εκμάθησης όπως το Udemy και το Coursera, αλλά δεν μπορούν να κωδικοποιήσουν. Χαρακτηριστικά:
Φιλικό προς κινητά / Διατίθεται με ένα πλήρες πακέτο εφαρμογών για Android και iOS.
Πίνακας ελέγχου εκπαιδευτικών και αναλυτικών στοιχείων / Ένας γραφικός πίνακας διαχειριστών ικανός να σχεδιάζει, να εκτελεί και να παρακολουθεί μαθήματα χρησιμοποιώντας ενσωματωμένες αναλύσεις και λειτουργίες SEO.
Πύλες πολλαπλών πληρωμών / Συνοδεύεται από πολλαπλές πύλες πληρωμής για πληρωμή μετά την εγγραφή στα μαθήματα.
Εκτεταμένη διαχείριση μαθημάτων / Εκτεταμένες δυνατότητες για τη δημιουργία μαθημάτων, την προσθήκη στόχου μαθήματος, τη δημιουργία διαλέξεων κειμένου και βίντεο. Κάποιος μπορεί επίσης να προσθέσει ήχο, PDF και σύνοψη μαθημάτων.
Υποβολή κριτικής / Οι εκπαιδευόμενοι μπορούν να δώσουν βαθμολογίες και να υποβάλουν κριτικές σχετικά με τη διαδικασία μάθησης.
Διαχείριση κουπονιών για εκπτώσεις / Δίνει ευελιξία στην εκκίνηση καμπανιών μάρκετινγκ προσφέροντας εκπτωτικά κουπόνια στους εκπαιδευόμενους.
Articulate Storyline: Προσφέρει μια εφαρμογή που βασίζεται σε Windows που είναι εξαιρετικά παρόμοια με εκείνη του Microsoft PowerPoint. Απαιτεί τις απαραίτητες δεξιότητες και ικανότητες για τη σύνταξη ενός εξαιρετικά προσαρμοσμένου και ελκυστικού περιεχομένου μαθημάτων. Ωστόσο, με αυτόν τον τρόπο, παρέχει επιπλέον απόλυτο έλεγχο στο θέμα των σελίδων και των διαφανειών. Παρά το γεγονός ότι είναι λίγο δύσκολο, το Articulate παρουσιάζει μια εξαιρετικά ευέλικτη αρχιτεκτονική με μοναδική προσαρμογή στις ανάγκες επωνυμίας και προσαρμογής. Χαρακτηριστικά:
Κωδικοποίηση βίντεο / Επιτρέπει βίντεο χωρίς συμπίεση για τη μεταφόρτωση ακόμη και των αρχείων βίντεο υψηλής ποιότητας.
Αυτόματη ανάκτηση / Σε περίπτωση σφάλματος συστήματος, η αυτόματη ανάκτηση θα ανακτήσει αμέσως την αποθηκευμένη εργασία.
Παράθυρα με δυνατότητα σύνδεσης / Αυτή η λειτουργία επιτρέπει την άμεση χρήση πολλαπλών οθονών κατά τη διάρκεια της εργασίας. Μπορεί ο χρήστης να βλέπει τη σκηνή του σε μία οθόνη ενώ εργάζεται με άλλα εργαλεία σε επιπλέον οθόνη.
Μορφοποίηση κειμένου και έλεγχος / Παρέχει καλύτερο έλεγχο στη μορφοποίηση κειμένου προσθέτοντας εγγενές κείμενο ιστορίας στα κουμπιά και τις ετικέτες.
Gomo: Είναι ένα εργαλείο συγγραφής e-learning που βασίζεται σε σύννεφο και μπορεί να κατασκευάσει και να φιλοξενήσει διαδικτυακές πλατφόρμες μάθησης με απόλυτη ευκολία. Η ενσωμάτωση του HTML5 διευκολύνει την απρόσκοπτη περιήγηση των μαθημάτων σε οποιαδήποτε συσκευή, μέγεθος οθόνης ή προσανατολισμό. Το Gomo δίνει επίσης τη δυνατότητα αποτελεσματικής δημιουργίας, επαναχρησιμοποίησης και παρακολούθησης των περιεχόμενων βίντεο χρησιμοποιώντας ενσωματωμένες λειτουργίες όπως καταγραφή οθόνης, αυτόματους υπότιτλους και άμεση αυτόματη μετάφραση.
Χαρακτηριστικά :
PowerPoint Conversion / Παρέχει εύκολες επιλογές για εξαγωγή και μετατροπή των μαθημάτων σε παρουσιάσεις PowerPoint.
Δοκιμή / Δημιουργία κουίζ / Μπορεί ο χρήστης να δημιουργήσει τεστ και κουίζ για να αξιολογήσει την ανάπτυξη ενός μαθητή κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Ενσωματωμένα εργαλεία πολυμέσων / Ενσωματωμένα εργαλεία για λειτουργίες πολυμέσων όπως εισαγωγή κινούμενων εικόνων και αρχείων ήχου. Επιπλέον, είναι δυνατές και οι προηγμένες λειτουργίες όπως η μεταγλώττιση φωνής, η επεξεργασία ήχου και εικόνας. Μαθήματα φιλικά προς κινητά / Τα μαθήματα που έχουν σχεδιαστεί στο Gomo διαθέτουν υψηλότερη προσαρμοστικότητα σε κινητές συσκευές λόγω του HTML 5 UI.
CMS / Content Management System / Σύστημα διαχείρισης περιεχομένου
Επιτρέπουν στο διδάσκοντα να δημιουργήσει ένα δικτυακό μάθημα, όπου μπορούν να «ανεβούν /upload » κείμενα σε έναν από τους συνήθεις τύπους / όπως κειμένου, παρουσίασης, ήχου κ.λ.π. χωρίς να χρειάζεται να μετατρέπονται σε web format δηλαδή να μετατραπούν σε υλικό για ιστοσελίδες / ενσωμάτωση στον κώδικα της ιστοσελίδας. Απαιτεί σχετικά περιορισμένες δεξιότητες και αυτό το καθιστά δημοφιλή επιλογή.
Καλύπτει συνήθως χαρακτηριστικά όπως:
On-line ανάρτηση υλικού μαθημάτων
Αξιολόγηση σπουδαστή. Η αξιολόγηση αυτή μπορεί να υλοποιηθεί με on-line ερωτήσεις, τεστ κ.λ.π
Φόρουμ συζητήσεων / e-forum. Οι συζητήσεις μπορούν να διεξάγονται με την επίβλεψη μιας ομάδας προκειμένου να ανταλλάσσονται σημειώσεις και να συζητιόνται συγκεκριμένα θέματα στο ενδιάμεσο των μαθημάτων LCMS / LMS+CMS.
Πρόκειται για ένα περιβάλλον όπου οι developers / προγραμματιστές, μπορούν να δημιουργούν, να αποθηκεύουν, να επαναχρησιμοποιούν, να διαχειρίζονται και να διανείμουν μαθησιακό περιεχόμενο από μια κεντρική δεξαμενή, συνήθως μια βάση δεδομένων. Σε ένα τέτοιο σύστημα, ο developer εισάγει και αποθηκεύει πόρους που θα χρησιμοποιηθούν για τη δημιουργία ενός αντικειμένου μάθησης και ταυτόχρονα δημιουργεί και αποθηκεύει το περιεχόμενο της μάθησης. Έτσι το LMS έχει πρόσβαση στο CMS και ανακτά το περιεχόμενο της μάθησης. Το LCMS συνδυάζει την ισχύ του CMS με την αρτιότητα του LMS και πια αντιμετωπίζεται από τους περισσότερους ως ένα πλήρες σύστημα e-Learning με δημιουργία και διαχείριση περιεχομένου.
Το πρώτο σύστημα διαχείρισης μάθησης / LMS για τη θαλάσσια εκπαίδευση
Τον Οκτώβριο του 2011 το χάσμα μεταξύ των παραδοσιακών τεχνικών εξοικείωσης με τη ναυτιλία και της ολοένα και πιο εξελιγμένης γνώσης που απαιτεί ο σημερινός ναυτικός αυξάνεται. Παρόλο που τα σύγχρονα συστήματα διαχείρισης μάθησης / LMS χρησιμοποιούνται από τους περισσότερους μεγάλους οργανισμούς στον κόσμο για να αυξήσουν την αποτελεσματικότητα της εκπαίδευσης, να μειώσουν το κόστος εκπαίδευσης και να διευκολύνουν τη συνεχή βελτίωση, τα υφιστάμενα LMS δεν προσαρμόζονται καλά στο περιβάλλον της θαλάσσιας εκπαίδευσης. Ως εκ τούτου, η χρήση τους στη εκπαίδευση εξοικείωσης με τη ναυτιλία είναι σχεδόν ανύπαρκτη. Τα συστήματα θαλάσσιας μάθησης αντιμετώπισαν αυτό το κενό δημιουργώντας το πρώτο LMS που δημιουργήθηκε για την εκπαίδευση της ναυτιλιακής βιομηχανίας - το MarineLMS.
Ένα σύστημα σχεδιασμένο για τη στεριά δεν μπορεί να αντεπεξέλθει αποτελεσματικά στη θάλασσα. Οι ναυτιλιακές εταιρείες έχουν εντελώς διαφορετικές ανάγκες σε σύγκριση με εκείνες σε εταιρικό ή εκπαιδευτικό περιβάλλον. Ένα τυπικό σύστημα διαχείρισης μάθησης / LMS «Βασισμένο στην Ξηρά » ενδέχεται να μην είναι σε θέση να παρέχει τη λειτουργικότητα που χρειάζεται μια εταιρεία που δραστηριοποιείται στη θάλασσα. Το MarineLMS σχεδιάστηκε για να λύνει ζητήματα που βοηθούν στην αύξηση αποτελεσματικότητας, της ναυτιλιακής εκπαίδευσης, βελτιώνοντας την ασφάλεια των πλοίων.
Το MarineLMS έχει αναπτυχθεί και είναι η υποστηρικτική τεχνολογία συστημάτων θαλάσσιας εκπαίδευσης στην British Columbia Ferry Services - τη μεγαλύτερη εταιρεία εκμετάλλευσης πορθμείων στη Βόρεια Αμερική. Το MarineLMS χρησιμοποιείται στην BC Ferries για να εκπαιδεύει και να αξιολογεί εκατοντάδες ναυτικούς, αξιωματικούς παρακολούθησης και χειριστές τερματικών σταθμών. Η χρήση διευρύνεται ώστε να περιλαμβάνει όλες τις θέσεις στο τμήμα καταστρώματος, μηχανικής, τερματικού σταθμού και τροφοδοσίας. Τα θαλάσσια συστήματα μάθησης έχουν επεκτείνει τις δραστηριότητές τους και τώρα καθίστανται διαθέσιμα σε πορθμεία, θαλάσσιες μεταφορές, κρουαζιέρες και άλλους ναυτιλιακούς οργανισμούς σε όλο τον κόσμο.
Ηλεκτρονική μάθηση στη ναυτιλία
Οι ναυτιλιακές εταιρείες, λόγω των τεράστιων διακυμάνσεων, των πολλών σύνθετων κανόνων και κατευθυντήριων γραμμών που πρέπει να ακολουθούνται, τόσο σε περιφερειακό, όσο και παγκόσμιο επίπεδο, υιοθέτησε το e-learning για την κατάρτιση του ανθρώπινου δυναμικού τους.
Από τα σημαντικότερα οφέλη που αποκομίζουν οι ναυτιλιακές εταιρείες από το e-learning είναι:
Εκπαίδευση: Επιτρέπεται στους υπαλλήλους να εκπαιδεύονται όποτε οι ίδιοι το επιλέξουν σε ελάχιστο χρόνο.
Εξοικονόμηση κόστους: Σήμερα δεν χρειάζεται ο ναυτικός να παρακολουθήσει μια σειρά διαλέξεων και ομιλιών σε μια αίθουσα διδασκαλίας ή να παρέχει η ίδια πλοιοκτήτρια εταιρεία αίθουσες διδασκαλίας, αλλά μπορεί να ρυθμίσει ο ίδιος τον χρόνο και τόπο παρακολουθήσεως, με ελάχιστο τεχνολογικό εξοπλισμό.
Κεντρικός έλεγχος: Εφόσον οι ναυτιλιακές επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται σε πολλές χώρες ανά τον κόσμο, με το e- learning μπορούν να διαχειρίζονται εύκολα το εκπαιδευτικό υλικό και να έχουν άμεση επαφή με τους διαθέσιμους εκπαιδευτές, έχοντας όλο το προσωπικό άρτια και έγκαιρα ενημερωμένο στους πρόσφατους κανονισμούς που τίθενται σε ισχύ από τους παγκόσμιους φορείς π.χ. IMO.
Instant-Insight: Οι υπεύθυνοι διαχειριστές έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθούν/tracking, τουςεκπαιδευόμενους και να αξιολογούν όλα τα θέματα που σχετίζονται με την εκπαίδευσή τους.
Υιοθέτηση e-Learning κατάρτισης εργαζομένων στις ναυτιλιακές επιχειρήσεις
Η ναυτιλιακή βιομηχανία είναι μία από τις βιομηχανίες με τις μεγαλύτερες διακυμάνσεις, με πολλούς σύνθετους κανόνες, κατευθυντήριες γραμμές και κανονισμούς σε περιφερειακό και παγκόσμιο επίπεδο που πρέπει να ακολουθούνται - κανονισμοί όπως τα πρότυπα κατασκευής, οι κανόνες πλοήγησης και τα πρότυπα ικανότητας πληρώματος. Περιλαμβάνεται κάθε κανόνας που εκδίδεται από τον ΙΜΟ, καθώς και τα πρότυπα για τις εξαγωγές, το περιβάλλον και την εργασία που ισχύουν για τους ναυτικούς. Το e-Learning δίνει τη δυνατότητα στις ναυτιλιακές εταιρείες να εκπαιδεύουν τους εργαζομένους τους στην πλοήγηση σε αυτό το σύνθετο ρυθμιστικό τοπίο αποτελεσματικά και με οικονομικά αποδοτικό τρόπο. Συγκεκριμένα, με την υιοθέτηση του e-Learning για την κατάρτιση των εργαζομένων, οι ναυτιλιακές επιχειρήσεις επωφελούνται από:
Εκπαίδευση και Ευελιξία: Το e-Learning επιτρέπει στους υπαλλήλους να εκπαιδεύονται με τον δικό τους ρυθμό από το σπίτι τους, μέσω ηλεκτρονικής κατάρτισης 24 ώρες το 24ωρο και 7 ημέρες την εβδομάδα.
Εξοικονόμηση κόστους: Η ηλεκτρονική μάθηση έχει χαμηλότερο κόστος σε σύγκριση με την παραδοσιακή μάθηση που βασίζεται στην τάξη. Ενώ το κόστος ανά σπουδαστή που βασίζεται στην τάξη μπορεί να ποικίλλει και το συνολικό κόστος εκπαίδευσης μπορεί να φτάσει στα ύψη, επειδή πρέπει να δεσμευτούν πολλές αίθουσες διδασκαλίας. Το eLearning φέρει ένα μικρό κόστος εκ των προτέρων το οποίο μπορεί να καλύψει χιλιάδες ή εκατοντάδες χιλιάδες σπουδαστές.
Εκτός από την εξάλειψη της ανάγκης να διατηρούνται ή να ενοικιάζονται αίθουσες διδασκαλίας για την παράδοση των μαθημάτων - σεμιναρίων, το e-Learning καταργεί επίσης τα έξοδα μεταφοράς και διαμονής που συχνά προκύπτουν κατά την αποστολή εργαζομένων για να παρακολουθήσουν ένα μάθημα.
Όσον αφορά τους εκπαιδευτές, το e-Learning είναι πάλι πολύ φθηνότερο από την παραδοσιακή μάθηση, καθώς μια ενιαία πλατφόρμα LMS μπορεί να χειριστεί χιλιάδες σπουδαστές με μικρό αριθμό εκπαιδευτών.
Κεντρική ανάπτυξη - διαχείριση : Οι ναυτιλιακές επιχειρήσεις λειτουργούν συχνά σε πολλές διαφορετικές χώρες -τοποθεσίες σε όλο τον κόσμο. Με την ηλεκτρονική μάθηση, μια ενιαία ανάπτυξη από το τμήμα πληροφορικής μπορεί εύκολα να διαχειρίζεται, να παρακολουθεί και να παραδίδει εκπαιδευτικό υλικό σε όλες αυτές τις τοποθεσίες, παρέχοντας επίσης κεντρική ολόκληρης της διαδικασίας. Αυτό επιτρέπει στις ναυτιλιακές επιχειρήσεις να ενημερώνονται όλοι οι υπάλληλοί τους με τους πιο πρόσφατους κανόνες και κανονισμούς, μόλις παραδοθούν από τον ΙΜΟ και με τον ίδιο, τυποποιημένο τρόπο. Η ίδια ευελιξία της κεντρικής διαχείρισης και η άμεση και φθηνή παράδοση του δικτύου καθιστά την ενημέρωση του υλικού e-Learning πολύ πιο εύκολη και οικονομικότερη σε σχέση με την παραδοσιακή εκπαίδευση / καθώς δεν χρειάζεται να εκτυπώνονται νέα εγχειρίδια.
Instant Insight: Όταν υπάρχουν πολλά γραφεία και διάσπαρτοι εργαζόμενοι σε όλο τον κόσμο, όχι μόνο ο προγραμματισμός και η διαχείριση της εκπαίδευσής τους γίνεται δύσκολη, αλλά και η αξιολόγησή της. Τουλάχιστον αυτό συμβαίνει με την παραδοσιακή εκπαίδευση. Με την ηλεκτρονική μάθηση και τις προηγμένες δυνατότητες αναφοράς του eFront, οι διαχειριστές μπορούν να παρακολουθούν μαθήματα, ομάδες σπουδαστών ή ακόμη και συγκεκριμένους υπαλλήλους σε όλα τα παγκόσμια υποκαταστήματα και γραφεία τους, εξασφαλίζοντας τον έλεγχο σε όλα τα θέματα που σχετίζονται με την εκπαίδευση τους.
Προσανατολισμό των εργαζομένων: Ο προσανατολισμός των εργαζομένων δεν είναι τίποτα περισσότερο από την ταχεία εκπαίδευση νέων υπαλλήλων ως προς τους ρόλους και τις ευθύνες τους, ισχύει και εδώ η ηλεκτρονική μάθηση. Το eFront θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί με ένα ειδικό πρόγραμμα για να ενημερώσει τους νέους εργαζομένους σχετικά με τις επιχειρησιακές διαδικασίες, τις πολιτικές της εταιρείας και τους κανονισμούς του ΙΜΟ και άλλων οργανισμών και ακόμη σε νόμους περί σεξουαλικής παρενόχλησης και φυλετικών διακρίσεων.
Νέες πλατφόρμες e-learning σπουδών στη ναυτιλία
Η χρήση του e-learning για την παροχή υπηρεσιών εκπαίδευσης έχει πλέον επικρατήσει στις μεγάλες εταιρείες του ιδιωτικού τομέα στην Ελλάδα. Υπάρχουν κλάδοι της οικονομίας όπου το ποσοστό της εκπαίδευσης που γίνεται μέσω e-learning είναι μεγαλύτερο από το 80% της εκπαιδευτικής δραστηριότητας. Οι κλάδοι αυτοί είναι οι τράπεζες, οι ασφαλιστικές εταιρείες και η ναυτιλία. Το κοινό χαρακτηριστικό που έχει ωθήσει τους κλάδους αυτούς στην επιλογή αυτής της μεθόδου είναι οι αυστηροί κανόνες εκπαίδευσης που έχουν επιβάλει οι επιβλέπουσες αρχές των συγκεκριμένων κλάδων, στις μεν τράπεζες και ασφαλιστικές εταιρείες η Τράπεζα της Ελλάδος στη δε ναυτιλία ο IMO.
Επίσης η χρήση e-learning παρέχει το μεταπτυχιακό ευρωπαϊκό πρόγραμμα SmartSea με αντικείμενο τη χρήση του Διαδικτύου των Πραγμάτων και της επαυξημένης πραγματικότητας στη ναυτιλία.
Η αμερικανική εταιρεία Global Industry Analysts, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύτηκε και στο Forbes, εκτιμά ότι το 2025 η αγορά του e-learning θα αγγίξει τα 325 δισεκατομμύρια δολάρια.
Νέες πλατφόρμες e-learning σπουδών δίνουν τη δυνατότητα στις ναυτιλιακές εταιρείες να συνεχίσουν να εκπαιδεύουν το προσωπικό τους χωρίς καμία διακοπή, παρέχοντάς τους σύστημα e-learning και ηλεκτρονικά μαθήματα πιστοποιημένα από τον ABS /American Bureau of Shipping / Αμερικάνικο Νηογνώμονα και βασισμένα σε θέματα της STCW/Standards of Training, Certification and Watchkeeping /Πρότυπα εκπαίδευσης, πιστοποίησης και φύλαξης των ναυτικών. Χάρη στις υπηρεσίες της SQLearn, τόσο το προσωπικό εν πλω, όσο και το προσωπικό στη στεριά, μπορεί να εκπαιδεύεται γρήγορα και αποτελεσματικά, χωρίς να επηρεάζεται από τους περιορισμούς στις μετακινήσεις.
Νέα πλατφόρμα e-learning είναι και το Dolphin System, ένα διαδικτυακά προσβάσιμο σύστημα, ειδικά σχεδιασμένο για ναυτιλιακές εταιρείες, παρέχεται μέσω hardware για εκπαίδευση εν πλω, ενώ η εγκατάσταση στη στεριά επιτρέπει στον υπεύθυνο της εκπαίδευσης να διαχειρίζεται και να παρακολουθεί τη διαδικασία εκπαίδευσης για όλο το στόλο, σε πραγματικό χρόνο.
Το Dolphin Library αποτελείται από διαδραστικά μαθήματα e-learning που καλύπτουν τις εκπαιδευτικές ανάγκες των ναυτιλιακών εταιρειών. Τα μαθήματα e-learning βασίζονται σε θέματα της STCW/ Πρότυπα εκπαίδευσης,πιστοποίησης και φύλαξης των ναυτικών που καλύπτουν απαιτήσεις σε επίπεδο εθνικό, διεθνές και σημαίας.
Επιπλέον, με την Πλατφόρμα Σύγχρονης Εκπαίδευσης και Τηλεδιασκέψεων της. οι εργαζόμενοι μπορούν να πραγματοποιούν τηλεδιασκέψεις και να εργάζονται με ασφάλεια από το χώρο τους, ώστε να αποφεύγονται οι άσκοπες μετακινήσεις των στελεχών και οι συναντήσεις σε κλειστούς χώρους. Έτσι, η λειτουργία κάθε εταιρείας και οργανισμού μπορεί να συνεχιστεί απρόσκοπτα και δίχως μείωση της παραγωγικότητας μέσα από τις χαμένες εργατοώρες. Επίσης στα μαθήματα e-learning υπάρχει η δυνατότητα ενσωμάτωσης Πλατφόρμας Σύγχρονης Εκπαίδευσης & Τηλεδιασκέψεων με μία Πλατφόρμα Ασύγχρονης εκπαίδευσης, προκειμένου να δημιουργηθεί μία «εικονική αίθουσα» για ακόμα μεγαλύτερη διευκόλυνση. Οι «εικονικές αίθουσες» δημιουργούν ένα ολοκληρωμένο εκπαιδευτικό και διαδραστικό περιβάλλον και είναι οργανωμένες με τέτοιο τρόπο, ώστε να υποκαθιστούν πλήρως τις εκπαιδευτικές λειτουργίες που υλοποιούνται σε μια φυσική αίθουσα.
Προηγμένα προγράμματα εκπαίδευσης πληρωμάτων πλοίων
Τα προγράμματα ανταποκρίνονται:
Στις επιβεβλημένες ανάγκες συγκεκριμένων ναυτικών δραστηριοτήτων και στην εκπαίδευση στις ναυτικές δραστηριότητες.
Στην επαγγελματική εκπαίδευση για τα πληρώματα πλοίων και για τους εργαζόμενους στα λιμάνια.
Στην ταχύτατη ανάπτυξη των τεχνολογιών των πλοίων και τις απαιτήσεις για εκπαίδευση που επιβάλλονται από τον IMO.
Στην δημιουργία κατάλληλων και ανεπτυγμένων προϊόντων ειδικής εκπαίδευσης στις ναυτικές δραστηριότητες, συμβατών με τις απαιτήσεις της ΕΕ και του IMO καθώς και με τη ταχύτητα των αλλαγών στον τομέα των ναυτικών μεταφορών.
Στην έντονη ανάγκη για εκπαίδευση και επανεκπαίδευση των διασκορπισμένων στο κόσμο ναυτικών.
Στις σημαντικές απαιτήσεις σχετικά με την εκπαίδευση και επανεκπαίδευση των εργαζομένων στα λιμάνια.
Στις σημαντικές απαιτήσεις επαγγελματικής εκπαίδευσης στον ναυτικό τομέα για τους ανέργους και αυτούς που επιστρέφουν στο επάγγελμα.
Στις ανάγκες ενσωμάτωσης της εκπαίδευσης μέσω διαδικτύου / e-Learning για πληρώματα πλοίων, με τη δημιουργία Εικονικού Κέντρου που παρέχει διαδραστική Επαγγελματική Κατάρτιση για πλοία και λιμάνια.
Στην ευχάριστη συμβατότητα μεταξύ των μέσων και των δυνατοτήτων του Διαδικτύου για την αντιμετώπιση του διασκορπισμού των πληρωμάτων των πλοίων.
Στην ανάγκη για διαρκή εκπαίδευση των πληρωμάτων των πλοίων και των εργαζομένων στα λιμάνια συγχρονισμού με την ανάπτυξη στο τομέα της Ναυτιλίας και την ανάγκη για εκπαίδευση σε πολλαπλά ναυτιλιακά πεδία.
Στην αξιοποίηση του υψηλού επιπέδου δυνατοτήτων εργασίας που προσφέρεται από τις δραστηριότητες του λιμανιού, και την ανάγκη προετοιμασίας των ανθρώπων για τέτοιες δραστηριότητες.
Στην ανυπαρξία κριτηρίων αξιολόγησης ικανοτήτων και δραστηριοτήτων.
Στην ώριμη απαίτηση δημιουργίας των συνθηκών για την αξιολόγηση των ικανοτήτων, υπό το φως της ΕΕ και του International Legislation and Rules / Διεθνής – Οργανισμός - νομοθεσίας και κανόνων
Στην ανάγκη χρησιμοποίησης επαγγελματικών ευκαιριών στα λιμάνια και στα πλοία.
Στις μεγάλες δυνατότητες συνεισφοράς στην επίλυση θεμάτων ανεργίας στην περιοχή.
Στην ανάγκη αντιμετώπισης του αυξανόμενου ανταγωνισμού στην ναυτιλία.
Στα καινοτόμα εργαλεία και προσομοιωτές στην αντιμετώπιση έκτακτων συμβάντων και ατυχημάτων
Συμπέρασμα
Τα συστήματα διαχείρισης μάθησης αποτελούν ένα από τα εξελισσόμενη συστήματα που θα χρησιμοποιούνται μαζικά από επιχειρήσεις. Η προσφορά των συστημάτων στην διαχείριση της ηλεκτρονικής εκπαίδευσης τα καθιστά απαραίτητα για την ομαλή διεξαγωγή της. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη υιοθέτηση των LMS από όλες τις επιχειρήσεις που θέλουν να εξασφαλίσουν ένα ανταγωνιστικό χαρακτήρα στην αγορά. Οι ναυτιλιακές εξαιτίας της πολυπλοκότητας και της πληθώρας των κανονισμών καθώς και τις απαιτήσεις γνώσεων για το προσωπικό που απασχολούν, αναγκάζονται να χρησιμοποιούν συστήματα διαχείρισης μάθησης. Επιπλέον για τη πραγμάτωση σωστού ελέγχου και αξιολόγησης της προσφερόμενης εκπαίδευσης, δημιουργείται η ανάγκη τμήματος που θα ασχολείται αποκλειστικά με τη χρήση και την εξέλιξη του. Κλείνοντας είναι σημαντικό να επισημάνω ότι το e-learning αποτελεί την εξέλιξη της εκπαίδευσης, δίνοντας τη δυνατότητα σε όλο και περισσότερους ανθρώπους στη δια βίου εκπαίδευση και επαγγελματική κατάρτιση. Πλέον δεν υπάρχουν περιορισμοί στη εκπαίδευση και με τη χρήση των συστημάτων διαχείρισης τόσο οι εκπαιδευόμενοι όσο και οι εκπαιδευτές επιτυγχάνουν μια ποιο ουσιαστική και αποτελεσματική μάθηση.
Του Πλοιάρχου Λ.Σ Δημητρίου Κουκουβίνου ε.α