ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΛΗΦΘΟΥΝ ΥΠ ΟΨΙΝ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΡΜΟΔΙΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΚΑΙ ΕΚΜΕΤΑΛΕΥΣΗΣ ΛΙΜΕΝΩΝ ΕΝ ΟΨΗ ΚΑΤΑΡΤΗΣΗΣ ΝΕΩΝ ΚΑΝΟΝΙΣΜΩΝ ΑΣΦΑΛΟΥΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΡΥΜΟΥΛΚΩΝ ΛΙΜΕΝΑ.
Α) Η κατάρτιση ενός κανονισμού ασφαλούς λειτουργίας ρυμουλκών λιμένα κατ’ εφαρμογή του άρθρου 9 παρ.5 Π.Δ83/2022 αναφέρει ρητά την προϋπόθεση ότι οι φορείς εκδίδουν τον κανονισμό λαμβάνοντας πρωτίστως υπ όψιν τις ιδιαιτερότητες και τα χαρακτηριστικά κάθε λιμένα η εγκατάστασης και ως εκ τούτου η τεχνική μελέτη που θα εκπονηθεί θα πρέπει να έχει γνώμονα τα ιδιαίτερά χαρακτηριστικά κάθε λιμένα όπως αυτά αναφέρονται στην ανωτέρω διάταξη προς καθορισμό των δυνατοτήτων που πρέπει να έχουν τα Ρ/Κ σε απόλυτη βέβαια εναρμόνιση με τις
επιταγές της ισχύουσας νομοθεσίας. Ως εκ τούτων σε καμία περίπτωση δεν τίθενται
οριζόντια ίδιες απαιτήσεις για όλα τα λιμάνια και δεν μπορεί να συγκρίνονται λιμένες
με διαφορετικές συνθήκες επικινδυνότητας .
Β) Οποιοδήποτε μέτρο η ρύθμιση θα πρέπει να επιχειρείται πρωτίστως με γνώμονα την ασφάλεια αλλά λαμβάνοντας σοβαρά υπόψιν και την ανάπτυξη την διατήρηση και την προστασία του ελεύθερου ανταγωνισμού και της ελεύθερης αγοράς. Οι κανόνες θα πρέπει να είναι ευέλικτοι και σύγχρονοι, να συμβαδίζουν με τις νομοθετικές εξελίξεις σε ενωσιακό επίπεδο, να σέβονται τις αποφάσεις της κρατούσας νομολογίας, να απηχούν τις τρέχουσες επιχειρηματικές και εμπορικές
πρακτικές, τεχνολογικές εξελίξεις θα πρέπει τέλος να διασφαλίζουν την ισονομία και να προάγουν τη δημιουργία και διατήρηση ενός «ίσου πεδίου δράσης» για κλάδους που δραστηριοποιούνται στην ίδια αγορά, χωρίς αναιτιολόγητους περιορισμούς, διακρίσεις και διατήρηση στεγανών που συνιστούν εμπόδια στην εύκολη είσοδο και παραμονή σε συγκεκριμένες αγορές ή στην έξοδο από αυτές .
Γ) Η κατάρτιση ενός κανονισμού ασφαλούς λειτουργίας ρυμουλκών θα πρέπει να θέτει όλα εκείνα τα κριτήρια και παραμέτρους που θα μπορέσουν να εξασφαλίσουν την ασφάλεια σε συνδυασμό με την αποτελεσματικότητα την ευελιξία την επάρκεια σε μονάδες προς αντιμετώπιση των πάγιων διαρκών και έκτακτων αναγκών χωρίς αποκλεισμούς λόγω θέσης υψηλότερων αυστηρότερων αναίτιων & αχρείαστων απαιτήσεων και προϋποθέσεων καθ΄ υπέρβαση της ισχύουσας νομοθεσίας και εν προκειμένω του Π.Δ83.
Για παράδειγμα επισημαίνουμε κάποιες πολύ αυστηρές απαιτήσεις που τίθεται σε σχέδια κανονισμών λιμένων, που αναρτήθηκαν προς διαβούλευση, αναίτια και χωρίς τεκμηρίωση και συγκεκριμένα:
– αφορά στην εμμονή για πυροσβεστική ικανότητα Fi-Fi-1 δηλαδή ικανότητα παροχής νερού 2.400 κ.μ/ώρα λαμβάνοντας υπ’ οψιν δε τον πολλαπλασιασμό της παροχής νερού που επήλθε ήδη με το νέο Π.Δ83/2022 σε σχέση με την προηγούμενη σχετική νομοθεσία Π.Δ 379/96 από 60 m 3 σε
120 m 3 ως ως ελάχιστη πιστοποιημένη πυροσβεστική ικανότητα. Η επιβολή μιας τόσο αυστηρής και υπερβολικής απαίτησης για την πυροσβεστική ικανότητα των Ρ/Κ δηλαδή δυνατότητα παροχής ύδατος 2.400 m 3 (FiFi-1 ) θα οδηγήσει στην μείωση της πυροσβεστικής ικανότητας από ρυμουλκά δια αποκλεισμού σχεδόν του συνόλου των ρυμουλκών που υφίστανται και ως εκ
τούτων θα εγερθούν ζητήματα ασφάλειας. Η σύνδεση της υπηρεσίας ρυμουλκού λιμένος κατά την πρόσδεση/ απόδεση ενός πλοίου με την πυροσβεστική ικανότητά του δε βρίσκει λογικό έρεισμα και θα πρέπει να αποσυνδεθεί πλήρως. Τέτοιες απαιτήσεις που τυχόν τεθούν σε κανονισμό
ελαττώνουν την προσφορά πυροσβεστικής ικανότητας ρυμουλκών δια του αποκλεισμού δεδομένου ότι η προσφορά αυτή καθαυτή της πυροσβεστικής ικανότητας αποτελεί το ζητούμενο, και όχι το πώς θα παράγεται αυτή η προσφορά, όταν αυτή η προσφορά μπορεί να παραχθεί με τους υπάρχοντες πόρους.
– Σχετικά με περιορισμούς στα όρια ηλικίας, αναφέρεται ότι κανένα ηλικιακό όριο δεν περιλαμβάνεται στην Ελληνική νομοθεσία ούτε συνδέεται με την ασφάλεια, την ποιότητα ή την αξιοπλοΐα στη θάλασσα. Επιπλέον, οποιοσδήποτε περιορισμός ηλικίας εισάγει διακρίσεις και δεν συμμορφώνεται με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό Ε.Ε 2017/352 άρθρο 4 παρ. 4 επομένως δεν
μπορεί να συμπεριληφθεί αποκλείοντας υγιή ρυμουλκά τα οποία έχουν τις δυνατότητες να προσφέρουν και να καλύψουν τις ανάγκες του λιμένα, διαθέτοντας τα προβλεπόμενα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας και την άδεια ρυμουλκού, και ειδικότερα σε καμία διάταξη του Π.Δ 83 γίνεται μνεία για τα εν λόγω όρια και απαγορεύσεις που αφορούν την ηλικία .
Δ) Ο νέος Κανονισμός που ψηφίστηκε με τη μορφή Προεδρικού Διατάγματος (Π.Δ. 83/2022), και αφορά σε τεχνικές προδιαγραφές και διαδικασίες που υπέστησαν ριζικές αλλαγές σε σχέση με το προηγούμενο νομικό καθεστώς και αφορά τα περισσότερα ενεργά ρυμουλκά, τους αναγνωρισμένους νηογνώμονες και την πλειονότητα των εταιρειών ρυμουλκών, δεν στηρίχτηκε σε πραγματικά και αντικειμενικά στοιχεία και κριτήρια και κυρίως δεν ήταν προϊόν ευρείας διαβούλευσης και αποδοχής, η δε εσπευσμένη και βεβιασμένη έκδοση και ισχύς του εν λόγω Π.Δ ως έχει, δίχως κάποιες απαραίτητες διευκρινήσεις και τροποποιήσεις, οι οποίες είχαν επισημανθεί από τη ψήφιση αυτού από διάφορους φορείς της Ναυτιλίας, το Ναυτικό Επιμελητήριο και την πλειονότητα των εταιρειών ρυμουλκών έφερε ως αποτέλεσμα την αναστολή της εφαρμογής του με δυο διαδοχικές παρατάσεις που ορίστηκαν από τους νόμους Ν.5079/ΦΕΚ215 Α /12-2023 &
Ν.5116/2024 άρθρο 55 ΦΕΚ 100 Α /2024 με χρονικό ορίζοντα λήξης έως τον 04/2026 κατά περίπτωση, αφού διαφάνηκαν τα μεγάλα προβλήματα που θα ανέκυπταν στην αγορά και στην λειτουργία των λιμένων Επι του Π.Δ 83/2022 :
α) έχει ασκηθεί αίτηση ακύρωσης ενώπιον του Δ΄ τμήματος Σ.Τ.Ε την 09/02/2023.
β) Με το Αριθ.Πρ.973/08-05-2024 έγγραφο – τεχνική έκθεση καθώς και με την από 07/2024 νέα τεχνική έκθεση το Ν.Ε.Ε, ο πιο έγκριτος αξιόπιστος και αναγνωρισμένος θεσμικός σύμβουλος της πολιτείας, προτείνει αιτείται την τροποποίηση διατάξεων σε σημαντικά άρθρα του Π.Δ όπως των 3,4,7,8,9,11, 15 στα οποία διαπιστώνονται εντοπίζονται σοβαρές ασάφειες αβλεψίες σφάλματα από τα οποία τίθενται εκτός πολλές κατηγορίες Ρ/Κ και ως εκ τούτου αναμένεται νέα νομοθετική ρύθμιση προς αποκατάσταση και διόρθωση των τεχνικών και άλλων σφαλμάτων που εντοπίστηκαν.
Ε) Επισημαίνεται ότι θα πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψιν οι διατάξεις του Ευρωπαϊκού Κανονισμού Ε.Ε 2017/352 άρθρου 4 παρ. 4 που ορίζουν ότι : «Οι ελάχιστες απαιτήσεις πρέπει va είναι διαφανείς, αντικειμενικές, δεν εισάγουν διακρίσεις, είναι αναλογικές και σχετικές με την κατηγορία και τη φύση της οικείας λιμενικής υπηρεσίας» και κατ επέκταση ότι η κατάρτιση ενός κανονισμού ασφαλούς λειτουργίας ρυμουλκών θα πρέπει να μην ενθαρρύνει και επιτρέψει :
– Την ενεργοποίηση πρακτικών των μονοπωλίων και ολιγοπωλίων δηλαδή την
άσκηση οικονομικής δραστηριότητας κατά την οποία η προσφορά αγαθού η
υπηρεσίας συγκεντρώνεται στα χέρια λίγων μόνο επιχειρήσεων.
– Το προβάδισμα κάποιων έναντι άλλων.
– Την εκμετάλλευση δεσπόζουσας θέσης.
– Την ενθάρρυνση του αθέμιτου ανταγωνισμού .
– Και να αποτελεί πράξη αντίθετη προς τα χρηστά ήθη της ελεύθερης αγοράς.
Τέλος συνοψίζοντας, συνάγεται ότι οι νέοι κανονισμοί θα πρέπει είναι ευέλικτοι αλλά και αποτελεσματικοί, διασφαλίζοντας την ασφάλεια, την επάρκεια σε μονάδες, τον υγιή ανταγωνισμό την μη ενθάρρυνση διακρίσεων, λειτουργώντας σε ένα απαιτητικό περιβάλλον και λαμβάνοντας υπ όψιν τα ιδιαίτερα και ξεχωριστά χαρακτηριστικά κάθε λιμένα χωρίς να θέτει αυθαίρετα αυστηρά όρια περιορισμούς και τεχνικές απαιτήσεις πάνω από τα πρότυπα και όρια που
ορίζονται από το Π.Δ 83/2022 .
ΘΕΟΦΙΛΟΥ ΑΝΔΡΕΑΣ
ΥΠΟΝΑΥΑΡΧΟΣ (ε.α) Λ.Σ